|
Пошук
Музейний проект "Софійська гончарня" передбачає:
- Регулярний випуск на музейному сайті публікацій, присвячених діяльності творчого осередку "Софійської гончарні". (Лютий- червень 2007 р.)
 |
 |
Народні майстри та художники експериментальної майстерні:
|
- Виставку з фондової колекції робіт всіх митців майстерні. Експонування оригінальних документів про діяльність творчого осередку. (Червень 2007 р.)
- Організацію та проведення Вечора пам’яті за участю всіх художників, науковців, письменників, діячів культури, які безпосередньо спілкувалися з творчим осередком або працювали в ньому. (Червень 2007 р.)
- Видання афіші та запрошень до Вечора пам’яті. (Травень 2007 р.)
- Видання фотоальбому про творчий доробок художників експериментальної майстерні. (Осінь 2007 р.)
|
|
 |
 |
 |
 |
|
|
Експериментальна майстерня. Творчий осередок. До 100-річчя Н.І.Федорової. |
|
 |
 |
 |
 |
Омелян Желєзняк
Заслужений майстер народної творчості
(1909-1963)
|  |
Омелян Савелійович Желєзняк народився у с. Олешня - відомому гончарському осередку північно-західної Чернігівщини. На початку 1920-х років переїхав до Києва, де працював як кустар, виготовляючи на продаж різноманітний посуд. У 1930-х роках він працював на різноманітних підприємствах Києва, у тому числі й на заводі „Керамік” – тут народний майстер познайомився з професійним мистецтвом і промисловою технологією.
Першою спробою О. Желєзняка в галузі художньої кераміки стали десять зразків українського обрядового посуду, виготовленого для Республіканської виставки 1936 року (фігурна посудина у вигляді барана нині знаходиться в колекції музею).
|
Вже у цих роботах Желєзняк постав як неперевершений майстер форми, виразної і стійкої, для якої характерні оптимальне співвідношення об’ємів, плавні лінії переходів, логічно урівноважені окремі частини.
10 серпня 1946 року О. Желєзняк почав працювати в керамічній майстерні Академії будівництва та архітектури УРСР, якою керувала Ніна Федорова. Тут повністю реалізувався творчий потенціал гончаря – він виріс у самобутнього художника з неповторним стилем.
Робота Желєзняка полягала у втіленні в матеріалі задумів художників, які працювали в майстерні – Н. Федорової, Г. Шарай, О. Грузинської, Л. Киянициної, З. Охрімович та інших. Він виготовляв декоративний посуд, архітектурні деталі, моделі керамічних порталів, облицювання фасадів, скульптуру малих форм, попільнички, шкатулки та інше.
|
 |
|
|  |
Омелян Желєзняк був провідником кращих художніх ідей майстерні. Саме за його участю відбулося становлення основних засад стилю.
Неповторність кожного твору, який виходив з під рук майстра, дозволяв уникнути сухості й одноманітності серійних виробів. У кожній речі були сконцентровані настрій, індивідуальний почерк, художній смак автора.
|
Найяскравіша сторінка його творчості – дрібна пластика, яка генетично пов’язана з народною іграшкою. О.Желєзняк створив цілу галерею неповторних образів, наділяючи їх яскравими індивідуальними рисами, тонкою психологічною характеристикою. Особливістю його образної мови є лаконічний штрих, який надає скульптурі динаміки.
Вигин спини, поворот шиї чи нахил голови – і тварина живе, дихає... У мелодійній пластиці, точності пропорцій, плавному переході від одного об’єму до іншого, у стриманому і строгому силуеті його творів простежуються традиції чернігівської кераміки.
Особливої уваги заслуговує оздоблення цих творів кольоровими поливами відновного вогню. Їх впровадила Н. І. Федорова і сама часто декорувала роботи майстра. Колористичне багатство цих полив – синіх, зелених, жовтих, чорних сріблястих, безліч їх відтінків, насиченість і соковитість зіграли важливу роль у створенні стилю кераміки як майстерні в цілому, так і пластики Омеляна Желєзняка зокрема.
|
 |
|
Поєднання стилізованої форми і модернового колориту надавало творам сучасного звучання, виразності та особливої чарівності, занурювало глядача в світ фантастичної краси.
Роботи майстра прославили українське мистецтво кераміки на виставках у Софії та Варшаві, Парижі та Марселі, Торонто і Берліні, Братиславі та Празі. Колекція скульптур майстра прикрашає експозицію нашого музею, Міжнародного музею кераміки у Женеві, Музей українського мистецтва у Монреалі, багатьох музеїв України.
Людмила Сержант
Content-type: text/html
CGI Error
CGI Error
Cannot open file 'msid_DB': No such file or directory
| |