Дволикий лев |
|||||||||||||||||
ПошукУсі розділи КолекціїХудожнє різьблення та розпис на дереві. Твори нар. худ. України К. Білокур Твори нар. худ. України М. Примаченко Раритети |
Ритуальна (весільна та святкова) посудина для напоїв (на вино чи горілку). Зооморфний посуд з давніх часів набув поширення по всій Україні, символізує родинний добробут, заможність. Напої, котрі виливались з утроби посуду, очевидно, асоціювалися з кров'ю жертовних тварин, їхньою магічною життєвою силою, що було пережитком давніх язичеських обрядів. Семантика цього посуду підсилювалась і тотожною символікою глиняної уявної вовни, якою оздоблювались ці вироби. Композиційне вирішення посудин-левів усталене: вони мають циліндричний тулуб, виточений на гончарному крузі, до котрого доліплюються ноги, голова, хвіст, рельєфні прикраси, що імітували вовну. Тварини стоять, закинувши хвіст на спину, піднявши трохи голову і відкривши рот, у якому є отвір для виливання рідини. Форми масивні, узагальнені статичні. Можливо гончарі наслідували форми металевих акваманілів (водоліїв), що набули поширення у Західній Європі у ХІІ-ХVІст., а у Київській Русі відомі від ХІІст. (у Києві знайдені бронзові акваманіли домонгольського часу у вигляді барана і козла, у Переяслав-Хмельницькому та Чернігові у вигляді лева, на Івано-Франківщині крилатого грифона). Зооморфний фігурний посуд завжди вкривали поливами, що може свідчити про його цехове походження. У колекції музею серед великої кількості подібного посуду дволикий лев єдиний (можливо унікальний варіант цієї форми), він вражає до того ж характерними рисами чоловічого (з підкрученими вусами) обличчя. Безперечно, автором цього твору був високопрофесіональний і талановитий гончар.
| |
© 2006 Музей українського народного декоративного мистецтва: Усі права захищені |