|
Пошук
Усі представлені виставки
|
|
|
|
|
Серед славетних імен українських народних митців ХХ ст. ім’я Ганни Собачко-Шостак посідає особливе місце. Творчість народної майстрині – унікальне явище не лише в історії української, а й світової культури. Художник яскравого індивідуального самовияву, вона віртуозно володіла лінією, ритмом, кольором. Образи її композицій співзвучні сьогоденню й водночас пов’язані із прадавніми пластами народної культури. “Твори Собачко-Шостак – золота сторінка в історії українського мистецтва”, – сказав про неї письменник Михайло Стельмах.
|
Життя майстрині у мистецтві тривало більш ніж півстоліття, зазнало декілька етапів свого розвитку й щораз спалахувало з новою силою.
Г. Ф. Собачко родом з відомого центру народного мистецтва – с. Скопці Баришівського повіту Полтавської губернії (нині с. Веселинівка Київської обл.). Творчий шлях розпочала в навчально-показовій килимовій майстерні, відкритій у 1910 р. у рідному селі, в маєтку поміщиці А. В. Семиградової. Художнім процесом майстерні керувала професійний художник Є. І. Прибильська.
Демократична спрямованість, всебічна обізнаність Є. Прибильської та А. Семиградової, їх постійні контакти з художниками-авангардистами визначали основну діяльність навчально-показової майстерні.
Як художниця, Ганна Феодосіївна, безумовно, виросла на ґрунті народної культури. Проте, великий вплив на її творчість мали енергійні авангардистські пошуки декоративного трактування орнаменту її вчительки Євгенії Прибильської. У доробку Г. Собачко є композиції, виконані під впливом настінного малювання. Проте, форма та щільне заповнення площини орнаментальними елементами у творах майстрині, безперечно, пов’язані з полтавськими килимами та вишивками. Будуючи свої композиції на домінанті кольорових плям і варіантності різних за розмірами та конфігурацією «примхливих» квітів та листя, майстриня ніби розтинає квіти на складові, а потім збирає їх по-новому, досягаючи за допомогою ліній та кольорових сполучень відчуття або рівноваги, або динаміки та руху. На деяких панно пелюстки квітів непомітно, безперервно, з волі автора, трансформуються в образи птахів, комах, риб, фантастичних істот, іноді людини. Усі зображення сплетені воєдино, що викликає асоціації зі стародавніми тератологічними орнаментами. Перед нами живописно-декоративні фантазії, в яких відчувається присутність чогось незбагненного і які живуть за своїми законами, в особливому світі.
Г. Ф. Собачко-Шостак брала участь у багатьох виставках, які відбувалися в першій чверті ХХ ст. в Росії, Україні та за кордоном. У 1920-х роках її твори експонувались у Франції, Німеччині, Чехії, Великій Британії.
|
Декоративне панно 1935 р. папір, акварель, гуаш. |
|
1932 року, за підтримки Є. Прибильської, майстриня з родиною переїздить до Підмосков’я (селище Черкізово), де починає працювати на фабриці набивних тканин.
Вона – учасник Першої республіканської виставки 1936 р. (Київ, Москва, Ленінград (нині Санкт-Петербург). 1937 р. її твори експонували на Міжнародній виставці в Парижі. За внесок у розвиток народного мистецтва України та участь у виставці 1936 р., Г. Ф. Собачко-Шостак одна з перших отримала звання «Майстер народного мистецтва УРСР» , а за участь у Декаді українського мистецтва та літератури в Москві їй присуджено І премію та відзначено Дипломом І ступеня.
Новий період творчого злету таланту Ганни Феодосіївни припадає на останні роки життя. Вісті з України, віднайдені ранні роботи, які зберегла Є. Прибильська, інтерес та увага науковців – все це стало досить сильним стимулом для творчої натури, імпульсом до праці, і 80-літня майстриня знову серйозно береться за пензель. В результаті народжується нова серія робіт «Квіти України». 1963 року її твори експонували на Республіканській виставці народного мистецтва, а 1964-го – на виставці, присвяченій 150-річчю від дня народження Т. Г. Шевченка. Вони мали великий успіх і 1965р. були висунуті на премію ім. Т. Г. Шевченка.
У цей період її композиції стають гранично насичені кольором, в них відчувається неповторна індивідуальність, особливе світобачення автора. На рівні підсвідомого художниця творила власний міф прекрасного. Перед нами феєрії барв та орнаментальних елементів. Це не тільки ліричні твори, а й монументальні, до деякої міри епічні. Серед них, як і в 1920-ті рр. ми бачимо шедеври орнаментального декоративного мистецтва.
За своє довге життя художниця створила багато високохудожніх творів. У Музеї українського народного декоративного мистецтва зберігається унікальна колекція робіт Ганни Феодосіївни Собачко-Шостак. Упродовж більш ніж п’ятидесяти років музей веде велику роботу з популяризації мистецького надбання майстрині. Її твори експонувалися більш ніж на 40 музейних виставках як в Україні, так і в багатьох містах колишнього Радянського Союзу та за його межами. Серед них виставки у Франції, Угорщині, Канаді, Чехословаччині, Румунії, Бельгії, Австрії, Данії, Португалії, Югославії, Німеччині, Польщі та США. Організовував Музей і персональні виставки автора.
Олена Шестакова
|
На відкритті виставки.
|
|
Content-type: text/html
CGI Error
CGI Error
Cannot open file 'msid_DB': No such file or directory
|
|