Небесних сил архистратиже


ПочатокПроект "Експонат місяця": Іконостасна скульптура Архангела Михаїла XVIII ст.

Усі експонати

     Музейним експонатом вересня 2015 р. визначено іконостасну скульптуру Архангела Михаїла XVIII ст., представлену в постійно діючій експозиції музею.

     Про походження пам’ятки відомо, що надійшла вона до музейної збірки у 1913 р. з села Сотники колишнього Канівського повіту Київської губернії. Різьблений образ Архангела міг знаходитися в іконостасі Свято-Михайлівської церкви, яка була зведена у селі не пізніше 1740-х рр. Ці свідчення про “старий” дерев’яний храм збереглися у праці Л. Похилевича “Сказания о населенных местностях Киеской губернии, или Статистические, исторические и церковные заметки о всех деревнях, селах, местечках и городах, в пределах губернии находящихся”, надрукованої у типографії Києво-Печерської лаври 1864 р. Але там відсутній опис церковного іконостасу, немає даних про його виконавців. Лише за стильовими ознаками скульптури можна стверджувати, що створено її було одночасно з будівництвом храму в період розквіту барокового мистецтва у середині XVIII ст.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

 

     Архангел Михаїл. XVIII ст. Національний музей українського народного декоративного мистецтва.

     

     

     Диск – “зерцало” із зображенням      Бога-Отця.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

 

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення. Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

     Маскарони (права і ліва сторони скульптури).

     У високих іконостасах, тип яких сформувався наприкінці XV ст. і став поширеним у XVII – XVIII ст., вагомого значення набула ажурна рельєфна різьба. Виготовлення іконостасів з XVI ст. стає окремою галуззю цехової організації. В іконостасі нові об’ємні декоративні елементи набули самостійного значення. Широко використовувалися в ньому такі конструктивні частини, як колонки, карнизи, кронштейни. Мотиви ажурного різьблення у вигляді виноградної лози, акантового листя, квітів, плодів, також картуші, рельєфні та скульптурні зображення янголів суцільно вкривалися золоченням або поліхромним розписом. У дерев’яних церквах України високі різьблені іконостаси мали особливе значення. Їхня архітектурна побудова була спрямована у височінь разом з усіма лініями та формами храму.

     Спочатку рельєфні, пізніше скульптурні зображення входили до загальної архітектоніки іконостасів. Розвивалося мистецтво церковної скульптурної пластики. До останньої можна віднести і зображення Архангела Михаїла.

     Серед Архангелів – благовісників Бога – Михаїл постає воєводою Небесних Сил, поборником (захистником) Слави Божої. Йому співається в ікосах (рядках церковного піснеспіву): “Радуйся, закона служителю”. Найчастіше образ його присутній у композиції “Деісус” (з давньо-грецької – “Моління”) разом з Архангелом Гавриїлом, до якого звертаємося: “Радуйся, благодати вестниче”. Ім’я Михаїл з давньо-єврейського означає “Хто яко Бог” або “Хто вищий за Бога?” і постає запитанням до всіх гонителів Світла і Правди Божих, на захисті яких він стоїть. Тому і зображують його воїном з мечем у військових обладунках, Архистратигом (з давньо-грецької – головокомандуючим) Небесного Воїнства. Цей тип зображення за візантійським каноном отримав розповсюдження у церковному мистецтві і відомий, наприклад, в композиції “Явлення архангела Михаїла Іісусу Навіну” XIII – XIV ст. Знайомі нам подібні іконографічні образи святих воїнів – великомученика Георгія, Дмитра Солунського, Іоанна Воїна, Федора Тірона, Федора Стратілата та багатьох інших.

     Архангел Михаїл зображений молодим воїтелем в одязі римського центуріона (з латинської – сотника) у шоломі з плюмажем (прикрасою з високого пір’я). На панцирі – рельєфні маскарони у вигляді людського обличчя. Зелена туніка до колін з широкими рукавами декорована вертикальними смугами золотавого кольору. Червоний довгий плащ, пояс та “поножі” з рельєфним узором – атрибути влади та гідності.

     У правій руці Архангела знаходився меч, який не зберігся. Не збереглися й крила, що, за аналогією з іншими пам’ятками, могли бути золотими, спрямованими вгору.

     Ліва рука Архангела вирізьблена разом з круглим диском – “зерцалом”, на якому розміщений живописний образ Бога-Отця. У розумінні духовному – зерцало (або дзеркало) є відображенням Божого Світла, незбагненної таїни Всевишнього.

     Зображення Архангела Михаїла виконане в техніці круглого різьблення по деревині, що доповнене поліхромним розписом на левкасній основі. Скульптуру завершує невисокий постамент з бічними прорізами, що могли використовуватися для закріплення її в іконостасі.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення. Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

     Різьблені з деревини іконостасні скульптури Архангелів з колекцій Білоцерківського обласного краєзнавчого музею та Національного музею українського народного декоративного мистецтва. Фото
М.Кулівника.

     У Національному художньому музеї України представлені ще кілька подібних сульптур Архангела Михаїла. Паралелі можна провести також із скульптурою, що експонується у Білоцерківському обласному краєзнавчому музеї.

     

Наталія Денисенко

     

     На заставці зображено фрагмент фрески з церкви Спаса на Берестові

 

На початок





ПочатокПроект "Експонат місяця": Іконостасна скульптура Архангела Михаїла XVIII ст.


© 2015 Національний музей українського народного декоративного мистецтва: Умови використання матеріалів