Фігурна посудина “Лев” (1977) дибинецького гончаря, заслуженого майстра народної творчості України Михайла Тодосовича Тарасенка (1921-1995)


ПочатокПроект "Експонат місяця": Фігурна посудина “Лев” (1977) дибинецького гончаря, заслуженого майстра народної творчості України Михайла Тодосовича Тарасенка (1921-1995)

Усі експонати

     Експонатом місяця червня стала фігурна посудина “Лев” (1977) дибинецького гончаря, заслуженого майстра народної творчості України Михайла Тодосовича Тарасенка (1921-1995).

     Народився майстер 1921 року в с. Дибинці на Київщині в родині гончарів, навчався у гончарній школі поблизу міста Києва.

     Найпліднішими в житті М. Тарасенка були 1970 – 1980 роки. Напружена творча діяльність, запрошення до участі у виставках, перші публікації, міністерські та музейні закупки творів – віхи визнання та успіху.

     Музейна колекція кераміки майстра нараховує 49 експонатів, які надійшли з виставок – “Народна кераміка і ткацтво Київщини” (1976) та персональної виставки автора (1977).

 

     Твори М. Тарасенка, які зберігаються у НМУНДМ, виконані протягом 1975 – 1988 років. Відомо, що гончарством майстер займався багато років, але виготовляв лише побутову кераміку. Порівняно невелика колекція кераміки майстра свідчить про самобутність його творчості.

     У доробку митця можна виділити декілька груп: ужиткові вироби з незначним розписом; вироби, багато та яскраво оздоблені підполивним розписом; полив’яні фігурні посудини та скульптура. Його твори виконані в традиційній, класичній техніці народного гончарства.

     Полив’яна кераміка М. Тарасенка, яка прикрашена розписом, є різноманітною за формою. Майстер створював миски, тарелі, горщики, глечики, макітри, тикви, чайники.

     Слід відмітити рослинну орнаментику, яку використовував гончар для декору своїх робіт. Такі квіти та листя можна бачити тільки на кераміці М. Тарасенка. Найбільш характерна великопелюсткова квітка, яка нагадує жоржину. Вона доповнюється комбінаціями листя складної форми. Орнамент крупний, добре поєднується з масивними формами виробів. У декорі майстер активно використовував традиційні дибинецькі орнаментальні мотиви – гребінці.

     Гончар для оздоблення мисок і тарелів також вживав зображення риб, півнів, лебедів, які символізували міфопоетичний світогляд українців.

     Своєрідна і кольорова гама кераміки М. Тарасенка. Розписи виконувалися зеленим, білим, коричневим ангобом по тлу коричневого кольору.

     Найбільш цікава сторінка у творчості майстра – це антропоморфні та зооморфні посудини та скульптури у вигляді козака, жінки, лева, собаки, індика і фантастичних звірів. Форма цих посудин складна – це півкуля, з якої виростає видовжений тулуб, що переходить у кулеподібне завершення, доповнене кришечкою у формі видовженої краплі. Гончар використовував ліпний і розписний декор. У жіночих фігур ліпні аксесуари українського костюма, у чоловічих – шабля, величезні вуса, ґудзики.

     Серед скульптур майстра виділяється саме посудина “Лев”. В образі тварини присутні казкові риси. Наприклад, вуса й борода мають крупні лускоподібні заглиблення. По світло-коричневому корпусу з вохристим відтінком розкидані крупні стилізовані зелено-коричневі з жовтим контуром розпливчасті листки та пуп’янки. На голові, хвості – крупні горохи зеленого, синього, коричневого кольорів та крапки жовтого кольору.

     Скульптура була представлена на персональній виставці автора у 1977 році в місті Києві.

     

Наталія Щирба

     

 

На початок





ПочатокПроект "Експонат місяця": Фігурна посудина “Лев” (1977) дибинецького гончаря, заслуженого майстра народної творчості України Михайла Тодосовича Тарасенка (1921-1995)


© 2015 Національний музей українського народного декоративного мистецтва: Умови використання матеріалів