Початок ->Колекція ->Вишивка ->Опліч фелоні


Опліч фелоні XVII ст.

Пошук

Усі розділи Колекції

Перед вами опліч фелоні (фрагмент літургійного одягу православного священника) з сюжетом «Благовіщення Марії», вигаптованим металевими та шовковими нитками.

Таке враження, що на темно-червоному оксамиті пульсує золотаве тепле сонце. Поверхня його міниться; ніби світловими променями «в прикріп» вишиті фігури Архангела Гавриїла та Богородиці. Неповоротка металева нитка кріпиться до тканини легкими стібками шовкової. Це відбувається у різних послідовностях — ніби брижі на воді розходяться поверхнею «золота» складні ромби, смуги, шахівниці. Перед нами дійсно антологія різних способів закріплення металевої нитки на тканині, характерних для українського гаптування 17ст. На сюжетних вишивках того часу обличчя, руки, стопи персонажів шилися шовковими нитками теплих тонів. Так досягалося враження тілесності на противагу металевому сяйву, що огортало фігури. Вже починаючи з 18ст. обличчя та руки малювалися олійними фарбами.

Наш експонат знаходиться ніби між двома традиціями, лики Архангела та Марії виконані в техніці аплікації. В потрібних місцях композиції нашиті фрагменти шовкової тканини, по якій легкими начерками чорної, сірої та червоної шовкової ниток вишивальниця відтворює риси облич.

В канонічних позах застигли фігури — Марія торкається книги, що лежить на аналої, Гавриїл тримає у руці лілеї. Квітка в цій композиції — обов'язковий атрибут. Цікаво, що іноді її цілком розшивали шовками по золотому фону — в таких випадках вона дійсно була майже такою тендітною та нетривкою, як жива, бо шовк легко перетирався на металі. «Наш» же Архангел на віки тримає міцну, гаптовану «золотом» лілею. Але по виразах облич персонажів, повністю заглиблених у себе, бачиш, наскільки не обходить їх така дрібничка. Вони — над часом.

Цікава функція подібних зображень — вони нашивалися на тканину літургійного одягу, але водночас не були тільки декоративними деталями. Така сюжетна вишивка нагадує і по суті є мініатюрною гаптованою іконою, нашитою, в нашому випадку, на фелонь. Коли під час літургії священник повертався до іконостаса, подібне зображення сприймалося імпровізованим «обличчям спини» для людей, що перебувають у церкві.

О. Нестеркова.

 

На початок





Початок ->Колекція ->Вишивка ->Опліч фелоні


© 2006 Музей українського народного декоративного мистецтва: Усі права захищені