Чайний посуд ХVІІІ – ХХ століть |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
ПошукУсі представлені виставки | Музей українського народного декоративного мистецтва володіє надзвичайно цікавою та різноманітною колекцією виробів фарфорових і фаянсових підприємств України ХVІІІ – ХХ ст. Важливою складовою цієї збірки є предмети чайного посуду. Всі вони позначені своєрідністю художньої мови, демонструють еволюцію загальноєвропейських стилів, характерних для певних історичних періодів.
Рисами стилю класицизм і його завершальної фази – стилю ампір – позначені вироби Корецького (1784 – 1831), Городницького (1807 – 1917) та Баранівського (заснов. у 1804 р.) фарфорових заводів. Потяг до благородної простоти, гармонійного співвідношення пропорцій, до стриманого декору виявився і в предметах чайного посуду цих підприємств. Асортимент їх був різноманітний: чашки з блюдцями, стакани, чайники, молочники, коробочки та флакони для сухого чаю. Їм властиві пропорційні форми з чітким силуетом і стриманим декором. Часто використовували техніку “суцільного покриття”. Найбільш поширеними елементами орнаменту є меандр, пальмети, листя та грона винограду, вензелі та монограми.
Діяльність Києво-Межигірської фаянсової фабрики (1798 – 1876) також позначена проявами стилю ампір, взірцем для якого служило мистецтво класичної Греції та імператорського Риму. У виробах підприємства він виявився у зверненні до античних форм з їх піднесеною урочистістю, парадністю та репрезентативністю; в орнаментальних мотивах і сюжетах друкованих малюнків, у використанні рельєфного декору, органічно узгодженого з формою та одноколірним глазурованим покриттям. Знамениті “гіпюрні сервізи”, до складу яких входили і предмети чайного посуду, стали своєрідною “візитною карткою” Києво-Межигірської фаянсової фабрики. Попри впливи ампіру на фабриці сформувався цілком власний стиль з чітко визначеними художніми особливостями, притаманними саме цьому підприємству Друге рококо було головним художнім напрямком Волокитинського фарфорового заводу (1837 – 1861). Форми чайного посуду позначені граційністю, а біле тло, поліхромний розпис, тактовне золочення надають їм м’якості та вишуканості. Серед розмаїття предметів вирізняються чайні прибори, які складаються з 3-х частин: мініатюрного чайника, спиртівки – “грілки” та підставки. Чайні сервізи Волокитинського фарфорового заводу експонувалися на промислових виставках Російської імперії вже у 1839 р., де були відзначені срібною медаллю, а у 1849 р. – золотою. На початку ХХ ст. у мистецтві відбуваються радикальні зміни, зумовлені розвитком стилю модерн і появою нових, авангардних, течій. Предмети чайного посуду цього часу (чашки, чайники) мають просту, циліндричну, приземкувату форму. В системі декору переважають сюжетні композиції ідеологічного спрямування. У середині ХХ ст. активно поширюється метод соціалістичного реалізму. Мистецькі твори несуть на собі ідейне навантаження та агітаційне спрямування. У декор чайних сервізів вводяться портретні зображення: Й.Сталіна та членів Політбюро, героїв праці; сюжетні – робота на колгоспних ланах, фабриках і заводах; тексти Радянської Конституції, міські пейзажі тощо. Зображення вміщували у медальйони, котрі облямовували рослинними чи геометричними орнаментами.
Цікавим періодом у діяльності Київського експериментального кераміко-художнього заводу (заснований у 1924 р.) була творча робота групи майстрів декоративного розпису з с. Петриківки Дніпропетровської обл.: М.Тимченко, В.Павленко, Г.Павленко-Черниченко, В.Клименко-Жукової. В орнаментику чайного посуду вони привнесли яскравий колорит і своєрідний стиль традиційного петриківського живопису.
Друга половина ХХ ст. представлена чайними сервізами та окремими їх предметами провідних фарфорових заводів України: Київського, Коростенського, Сумського, Полтавського, Баранівського, Довбишського, Полонського. Вироби кожного з них мають власний стиль, позначений використанням традицій минулих епох, пошуками нових форм та орнаментальних композицій.
Людмила Білоус
|
| Чайні прибори. Волокитинський фарфоровий завод. Блюдця. Волокитинський фарфоровий завод. Молочник. Волокитинський фарфоровий завод. Чашка. Волокитинський фарфоровий завод. Чашки. Волокитинський фарфоровий завод. Предмети чайного посуду фарфорових заводів України. 1930-ті рр. Трегубов М.С., Жданова А.А. Набір “Ніжний”. Коростенський фарфоровий завод. Ісупова Н.М. Композиція “Контрасти”. 1989р.
| |
© 2006 Музей українського народного декоративного мистецтва: Умови використання матеріалів |