Початок ->Виставки ->Олег Гущин. Розширена експозиція.

ОЛЕГ ІЛЛІЧ ГУЩИН (1935–1997). До 80-річчя від дня народження

Пошук


Усі представлені виставки

     Олег Ілліч Гущин – яскравий представник київської школи мистецтва художнього скла, творам якого притаманні емоційна піднесеність, яскрава образність, глибока філософська думка. Формування творчого кредо митця відбувалось в атмосфері загального піднесення декоративно-прикладного мистецтва України в період 1960 – 1970 років – час основних трансформаційних процесів у становленні стильових ознак, філософського звучання та естетики художніх творів.

     У ці роки в художню промисловість України прийшло багато молоді, випускників вузів, які привнесли в загальну стратегію розвитку мистецтва скла глибоке розуміння нових завдань, зокрема у створенні асортименту виробів для побуту. Застарілі форми скла повоєнного періоду змінилися новими зразками, які вільно «дихають», виявляють світлоносність, прозорість, гру об’ємів.

     Найбільшим центром з виробництва продукції зі скла того часу був Київський завод художнього скла. Саме сюди в середині 1960-х років після закінчення Московського вищого художньо-промислового училища (колишнє Строганівське), прийшов Олег Гущин. Тут вже працювали талановиті художники – П. Аверков, С. Голембовська, Л. Митяєва, А. Зельдич, І. Зарицький, А. Балабін, С. Сміян та інші. Створився дружний колектив однодумців, де у творчій атмосфері обговорювалися нові задуми та вирішувалися шляхи їх реалізації.

     Активізація мистецького життя 1970-х років вивела художнє скло на передові позиції в експозиціях художніх виставок, де зазвучали нові імена, складалось інформаційне поле мистецьких експериментів, проектів і здобутків. Олег Гущин став активним учасником виставкового процесу. Його ім’я стало невіддільним від художнього життя України, адже багаторічну творчу роботу він поєднував з відповідальною адміністративною та громадською діяльністю у промисловості, а з часом і в Національній спілці художників та Художньому фонді України

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


 
Олег Ілліч Гущин
(1935–1997)

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Фрагмент експозиції

     Пристрасна і вольова натура художника вимагала вивільнення творчої енергії, його задуми завжди мали концептуальний характер і були спрямовані на втілення образно-пластичних рішень у своїх роботах. Пошуки майстра в галузі формотворення, кольорової виразності, освоєння нових технологічних прийомів обробки, відбувалися в загальному річищі мистецького розвитку.

     У другій половині 1960–1970 років простота і лаконізм форм, аскетична функціональність предметів вже не могли задовольнити художників, і вони розпочали пошуки нової декоративності. Прийшли творча розкутість, вільна інтерпретація образів, багатство фарб і форм.

     Крім створення зразків для масового виробництва, Олег Гущин плідно працював над творами експериментально-виставкового характеру. Це були роботи, присвячені знаменним датам тих часів, проте в цей же час була створена етапна робота цього періоду – ваза «Київська Русь» (1969), в якій чітка лаконічна форма, що має зв’язок з архітектурою, підкреслена гранями-канелюрами, узгоджена з наліпками, сюжети яких за характером виконання асоціюються з давньоруськими рельєфами.

     Розширення декоративних прийомів, пошуки нової естетики, образної виразності спостерігаємо у використанні орнаментальної схеми в наборі з 26 предметів «Золота осінь» (1970). М’якість ліній форм штофів узгоджена з примхливим ритмом орнаменту, виконаного рідким золотом.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Набір "Золота осінь". 1970.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


Ваза "Пам’яті Катерини Білокур". 1980.

     У цей самий період художник звернувся до основної техніки декорування творів – гравірування. Створюються численні декоративні вази, блюда, декоровані гравіровкою, потужна глибина якої виявляє цікаві оптичні ефекти.

     Програмним твором цих років можна вважати вазу «Пам’яті Катерини Білокур» (1980). Класична простота і міцність форми, глибина і «живописна» соковитість малюнка свідчать про високу майстерність художника.

     З почуттям любові і поваги до історичного минулого, зокрема козацької доби, з її героями – Козаком Мамаєм, Богданом Хмельницьким, сюжетами з життя запорозьких козаків – створені композиції штофів «Слава козацька не вмре, не поляже…» (1991) та «Козак Мамай». У штофі «Козак Мамай» засоби художньої виразності розширюються за рахунок застосування коркового дерева та металу.

     1980-ті роки – час захоплення Олега Гущина кольоровим склом. Художник активно використовує колір, його контрастні сполучення, що підсилює емоційну виразність творів. Особливого значення набуває асоціативне, образне мислення: композиція «Квітень» (1980), декоративний набір з 5 посудин-ведмедів «Шутіха» (1980), декоративна ваза «Весна»(1982).

     Особливо інтенсивними для художника стали 1980 – 1990-ті роки. У цей період творчої зрілості задумано і створено концептуальну композицію «Бережіть планету «Земля» (1984). Цей програмний твір став виразником творчого кредо митця. Він поєднав 26 штофів красивих об’ємів, різного розміру і конфігурацій, виконаних у техніці вільного видування із сульфідного скла і вкритих легким шаром перламутру. Великий декоративний ансамбль нагадує музичний твір, що складається із декількох самостійних частин, гармонічно об’єднаних. Олег Гущин вибудовує його за правилами класичного мистецтва: благородство та досконалість форм, стриманість та вишуканість колориту, м’якість пластичного та орнаментального вирішення.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


Фрагмент композиції «Слава козацька не вмре, не поляже…» («Всі разом»). 1991 р


Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Штоф «Козак Мамай». 1972 р

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Фрагмент композиції «Слава козацька не вмре, не поляже…» («Всі разом»). 1991 р.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Ваза «Пам’яті Катерини Білокур». 1982 р

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Ваза. 1972 р.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Композиція «Фламінго». 1981 р.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Ваза «Чорна». 1981 р.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Набір штофів. 1981 р.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Скульптура «Архангел Михаїл». 1995-1996 рр.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Фрагмент композиції «Жартівниця». 1980 р.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Набір ваз. 1975 р.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Набори для лікеру «Київ». 1967 р.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Фрагмент композиції «Бережіть планету Земля». 1984 р.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення. Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

                    Фрагменти композиції «Бережіть планету Земля». 1984 р.


     Останньою роботою у творчості Олега Гущина стала скульптура у склі «Архангел Михаїл» (1995 – 1996), монументальна постать якого розміщена на квадратному постаменті з гравірованим рельєфом, виконаним у традиціях орнаментики Київської Русі.

     Авторські твори переконливо свідчать, що художник утвердив себе в мистецтві скла беззаперечним майстром форми – класично досконалої, з яскраво вираженою архітектонікою і максимальним поєднанням техніки гравірування на склі з власними оригінальними новаціями.

Ірина Бариш-Тищенко,
мистецтвознавець

Фото В'ячеслава Дудіна Content-type: text/html CGI Error

CGI Error

Cannot open file 'msid_DB': No such file or directory


На початок





Початок ->Виставки ->Олег Гущин. Розширена експозиція.


© 2015 Національний музей українського народного декоративного мистецтва. Умови використання матеріалів