Дмитро Головко
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
ПошукУсі представлені виставки | 4 листопада в залах Музею українського народного декоративного мистецтва відкрилась масштабна виставка творів видатного майстра художньої кераміки Дмитра Федоровича Головка. Виставка присвячена 100-річчю з дня народження митця. Дмитро Головко – народний художник України, дійсний член (з 1970 року) Міжнародної Академії кераміки – належить до видатних митців яскравої індивідуальності. Він збагатив скарбницю декоративного мистецтва новим різновидом традиційного фігурного посуду і одним з перших серед керамістів знайшов йому нове призначення. Його творчість має двоєдину основу і становить сплав типових рис традиційного національного гончарства з новими якостями, набутими внаслідок фахової освіти.
Шлях Дмитра Федоровича Головка (6.11.1905 – 29.06.1978) у мистецтво розпочався в місті Умані (Черкаська обл.). Цей край чарівної природи та багатої історичної спадщини здавна славився щедрістю народної творчості: вишивками, килимарством, ткацтвом, настінними розписами, гончарством. У дитячі та шкільні роки виникло у Д.Головка захоплення народним мистецтвом. Він вивчав малюнок, декоративні розписи, ліплення, а базовими знаннями з кераміки оволодів у гончарній майстерні та Уманській дворічній школі народного мистецтва імені Т.Шевченка (1920 - 1922). Далі були роки навчання в Межигір’ї, де на подвір’ї відомої Межигірської фаянсової фабрики (1798 - 1874) з 1920 року діяла школа-майстерня, яка згодом переросла в Художньо-керамічний технікум, а з 1928 року стала Київським технологічним інститутом кераміки і скла. Саме тут Дмитро Федорович отримав спеціальність інженера-технолога. Це був період творчих пошуків та участі у перших виставках (1923). Його роботи 1920 – 30-х років свідчать про формування певного творчого діапазону, визначення симпатій та прагнень у мистецтві. Саме в цей час стверджується кредо художника – самовираження на народному грунті.
У довоєнні роки Д.Ф.Головко, не забуваючи про гончарний круг, переважно працював в промисловій кераміці, на будівництві (на відбудові Донбасу, в Кузбасі, на Азовсталі), на металургійних виробництвах. Як самобутній художник Дмитро Федорович заявив про себе на повну силу наприкінці 1940-х років. Зосередивши увагу на монументально-декоративних якостях народного гончарства, на скульптурних та емоційно-образних можливостях фігурних посудин, майстер невпинно та цілеспрямовано експериментував в техніко-технологічному напрямку мистецтва кераміки. На кінець 50-х років він створив ряд творів, без яких сьогодні неможливо уявити українське декоративне мистецтво. Протягом 1960 – 70-х років майстер став загально визнаним авторитетом у галузі декоративного напрямку кераміки.
Упродовж всього життя Д.Ф.Головко відстоював позиції суто рукотворного способу виготовлення кераміки. Найдрібніші деталі декору він точив на гончарному крузі. Проте саме він на початку 1950-х років запропонував масове тиражування композиційно складних фігурних посудин способом лиття. Тиражовано понад 20 творів митця, вони стали доступніші широкому колу шанувальників. Найкраще із створеного майстром зберігається в багатьох музеях, приватних збірках. Його твори з незмінним успіхом експонувались на виставках в Болгарії, Італії, Канаді, Данії, США, Норвегії, Німеччині, Польщі, Чехії, Єгипті, Фінляндії, Франції, Японії, на Кубі. На Міжнародній виставці сучасної кераміки у Празі (Чехія, 1962) та на Міжнародному конкурсі художньої кераміки в Фаенце (Італія, 1969) твори митця отримали золоті медалі. Музей українського народного декоративного мистецтва володіє значною колекцією неповторної спадщини художника. Збірка різноманітна, охоплює тридцятирічний період творчості митця з повоєнних часів до 1975 року. На виставці до 100-річчя з дня народження великого майстра представлено все багатство його творчого доробку: великі декоративні фігурні посудини та скульптура, традиційні українські посудини – плескачі та куманці, вази та малі скульптурні форми. Кожен з пишних баранців, дивовижних козликів, струнких оленів має своє неповторне обличчя, свій характер. Добрий казкар Д.Головко магією свого таланту та великої праці оживив їх, вклавши в них свою душу, знання, уміння. Творчість Дмитра Головка – своєрідне та дивовижно багатогранне явище, а невтомна фантазія гідна подиву. Живильним джерелом його творчості є естетичний ідеал, що походить від рідної землі й української пісні, від народної мудрості. Справу великого майстра гідно продовжують його нащадки – син Михайло Дмитрович та онуки Валентин та Христина. Вони також художники-гончарі, кожен зі своїм творчим почерком. Роботи членів родини художника представлені на виставці. Ірина Бекетова
|
| З експонатів виставкиКуманець. Посудина декоративна. Друга половина 1940-х років. Глина, полива. Баранець діагональний. Посудина декоративна. 1972. Глина, полива. Бик червоноpогий. Посудина декоративна. 1959 - 60. Глина, поливи відновлюваного вогню. Лев бронзовий. Посудина декоративна. 1967. Глина, полива відновлюваного вогню. Козлик стрункий. Посудина декоративна. 1960. Глина, полива. Баранець східний. Посудина декоративна. 1958. Глина, полива.
| |
© 2006 Музей українського народного декоративного мистецтва: Усі права захищені |